DSCN1225 (Small)Welgestelde verzamelaars van o.a. Franse kunst legden in Leipzig. samen met plaatselijke kooplieden, bankiers en uitgevers (sommigen vereeuwigd in een halmozaïek van 625.000 steentjes), DSCN1202 (Small)de basis voor een van Duitslands mooie museumcollecties, die van het Museum der Bildenden Künste. Dat geopend werd in 1848, en tegenwoordig onderkomen heeft in een groot, hoekig, modern complex met een zaaloppervlak van vijfduizend vierkante meter. Naast de permanente verzameling, die zo’n vijf eeuwen bestrijkt, inclusief werken van Hollandse en Vlaamse meesters, worden tal van tijdelijke exposities georganiseerd.

 

Mus1Louis Valtat, Moeder en kind (1897)

DSCN1208 (Small)Max Klinger, Beethoven (1902)

Welgestelde verzamelaars van o.a. Franse kunst legden in Leipzig. samen met plaatselijke kooplieden, bankiers en uitgevers (sommigen vereeuwigd in een halmozaïek van 625.000 steentjes), DSCN1202 (Small)de basis voor een van Duitslands mooie museumcollecties, die van het Museum der Bildenden Künste. Dat geopend werd in 1848, en tegenwoordig onderkomen heeft in een groot, hoekig, modern complex met een zaaloppervlak van vijfduizend vierkante meter. Naast de permanente verzameling, die zo’n vijf eeuwen bestrijkt, inclusief werken van Hollandse en Vlaams meesters, worden tal van tijdelijke exposities georganiseerd.

 

Mus1Louis Valtat, Moeder en kind (1897)

DSCN1208 (Small)Max Klinger, Beethoven (1902)

DSCN1169 (Small)Leo Putz, Dame in boot (1910)

Mus2Robert Sterl, De steenbrekers (1911)

DSCN1219 (Small)Hans Purrmann, Sanary (1930)

Leo Putz, Dame in boot (1910)

Mus2Robert Sterl, De steenbrekers (1911)

DSCN1219 (Small)Hans Purrmann, Sanary (1930)